Het valt ook niet mee: je wilt graag gezond blijven en vaak sporten, maar je hebt ook geleerd dat het dagelijks wassen van je haar schadelijk kan zijn en je haar juist kan uitdrogen. Dus wat doe je als je haar elke keer na het sporten vettig wordt? Lees snel verder, sporten en je kapsel fris houden zonder het iedere dag te wassen is heus wel mogelijk!

Niet sporten omdat je geen vettig haar wilt hebben is geen optie. Je moet namelijk wel in beweging blijven en tenzij je een Disney prinses bent, is zweten een normaal gevolg van sporten.

Toch blijft het vervelend als je gisterenavond na je hot yoga heerlijk hebt gedoucht, en je haar hebt gewassen met je favoriete shampoo, en dat je vanmorgen na een korte jog-sessie weer het gevoel hebt dat je je haar moet wassen. Probeer voortaan het volgende:

1)  Draag een haarband tijdens het sporten

Je kent het vast wel van de tennisspelers, een haarband. Je hebt ze in verschillende maten en kleuren, dus voor ieder wat wils. Draag een haarband om je haarlijn te bedekken zodat ook je fijne haartjes beschermd worden. Maar de belangrijkste reden voor het dragen van een haarband is de absorberende werking ervan. Het neemt je zweet op tijdens het sporten waardoor de zweetdruppels, gevuld met zout en afvalstoffen, niet over je gezicht of de rest van je haar lopen.

2) Ieder kapsel waarbij je haar hoog vastzit is goed

Alle fitgirls opgelet, tijdens een workout is het vooral belangrijk om te zorgen dat je haar niet in de weg zit. Naast dat het handig is en je zicht niet belemmerd wordt wanneer je je zumba pasjes wilt leren, zorgt het ervoor dat het goed in model blijft, er minder wrijving ontstaat en jij ook minder vaak aan je haar hoeft te zitten.

Dus denk aan een knot, een hoge staart, een vlecht, het kan allemaal zolang het goed vast zit. Maar pas wel op dat je je haar niet al te strak aantrekt. Je kunt daardoor ongewenst je haar uitrekken of voor hoofdpijn zorgen.

3) Reinig je hoofdhuid

Tijdens het sporten is zweten een feit. Je zweetdruppels zitten vol met afvalstoffen en zout. Als je dus bezweet uit je boksklasje komt, is het belangrijk dat je naast je lichaam ook je hoofdhuid reinigt. Dit kan op verschillende manieren en voor iedereen werkt iets anders het beste. Test het dus uit:

  • Spoel je haar alleen met water
  • Gebruik droogshampoo om je haar te reinigen
  • Reinig je haar met milde shampoo
  • Was je haar alleen kort met een beetje conditioner

4) Droogshampoo

Zoals je hierboven hebt gelezen kun je droogshampoo na het sporten gebruiken om zweet en afvalstoffen te absorberen, maar je kunt droogshampoo ook voor het sporten gebruiken om je haar voor te bereiden. Zo worden de afvalstoffen al meteen opgenomen en hoef je na het sporten minder actie te ondernemen om je hoofdhuid te reinigen.

Welke haartype je ook hebt, steil, krullend, kroes, of juist seizoensgebonden, al deze tips zijn voor iedereen toe te passen. Heb je altijd last van vettig haar? Lees dan onze tips hierover in dit artikel.

Doe de Andrélon haarquiz

Ontdek in 3 minuten hoe jij je haar het best kunt verzorgen en stylen

Start de quiz