Andrélon is het meest verkochte haarverzorgingsmerk in Nederland. Met een uitgebreid assortiment shampoos, conditioners en stylingproducten biedt Andrélon je een uitgebreide verzorging voor elk type haar. Andrélon kent een rijke geschiedenis van bijna 80 jaar: ooit maakte kapper André de Jong zijn eigen verzorgingsproducten in een klein fabriekje naast zijn winkel in Bodegraven.
De jonge ondernemer André de Jong liet zich niet tegenhouden door de Grote Depressie in de jaren 30 van de vorige eeuw. Hij zette zijn eigen kapperszaak op inclusief badhuis. Deze liep verrassend goed en André kreeg de kans om zijn droom te verwezenlijken.
Eind jaren 30 begon hij te experimenteren met zijn eigen shampoo die hij in zijn eigen fabriekje maakte. Verkocht hij zijn producten in het begin alleen aan collega’s, al snel trokken zijn zoons de regio door met tassen vol vaste en vloeibare verzorgingsmiddelen.
In 1940 registreerde hij zich bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Bodegraven. Parfumerie Andrélon was geboren en in de daarop volgende 80 jaar ontwikkelde het zich als een landelijk bekend merk voor haarverzorging.
Wanneer je door de winkel loopt herken je de bekende schubbenfles van Andrélon meteen, maar wist je dat deze pas in de jaren 50 is geïntroduceerd? Daarvoor werd Andrélon verkocht in bruine glazen flessen, zoals je die bij de apotheek vaak zag. In 1956 is de schubbenfles ontworpen voor de glazen flacon van de toen zeer populaire Dennen-shampoo.
Als je goed kijkt zie je er inderdaad een dennenappel in. Ook zijn de schubben een verwijzing naar de schubbenstructuur van een haar. De fles werd zo populair dat deze ook voor de andere soorten shampoo is gebruikt. In de jaren 60 ging Andrélon over naar de onbreekbare plastic flacon die je nu nog steeds in de schappen ziet staan.
In de bijna 80 jaar dat Andrélon haarverzorgingsproducten maakt is innovatie altijd een belangrijke leidraad geweest. Van de introductie van de onderscheidende schubbenfles tot de steeds vernieuwende formules van de shampoos zelf. Een van de eerste ontwikkelingen waren de introductie van de toverslag-formule tegen vermoeid haar, de Ei-shampoo tegen droog haar, de Milky-shampoo tegen vet haar en de Dennen-shampoo tegen roos. Later kwam daar de Glans Shampoo en de Iedere Dag Shampoo bij.
Tegenwoordig kent Andrélon nog vele andere productlijnen, maar de klassiekers zal niemand meer vergeten.
Bij Unilever willen we toe naar een circulaire economie, zodat zo veel mogelijk plastic verpakkingen hergebruikt of gerecycled kunnen worden. Daarbij gebruiken we waar mogelijk geen plastic. Als er nog geen kwalitatief goed alternatief beschikbaar is, gebruiken we minder plastic of beter plastic.
Andrélon producten worden niet op dieren getest. Wij gebruiken wetenschappelijke-, maar geen diertest-methoden om de veiligheid van onze producten vast te stellen. Waar het in Europa al niet toegestaan is om op dieren te testen, streven wij en andere partijen een wereldwijd verbod na op het testen van persoonlijke verzorgingsproducten (cosmetica) op dieren vanaf 2023.
De reden waarom we dit niet expliciet op onze productverpakkingen en advertenties zetten is dat het in Europa niet is toegestaan om op dieren te testen. Als gevolg daarvan mogen we hierover ook geen beweringen maken of dit in reclame verwerken. Er zijn merken die dat wel doen, bijvoorbeeld met de PETA certificering.
Voor merken die in delen van de wereld verkrijgbaar zijn waar het nog wel is toegestaan om op dieren te testen, is het wel waardevol om aan te geven dat er een streven is om globaal een einde te maken aan het testen op dieren. De PETA certificering onderstreept de commitment dat dat merk zich wereldwijd inzet tegen diertesten. Andrélon is een Nederlands merk en wordt niet wereldwijd verkocht, waardoor we dit niet communiceren.
Ontdek in 1 minuten hoe jij je haar het best kunt verzorgen en stylen